۱۰ عادت افراد خیلی موفّق: سس اسرارآمیز موفقّیت

نویسنده و محقق: چارلی مِندوزا ۲۰۱۷

همۀ ما به نوعی با زندگی درگیر هستیم و نسبت به موفّقیّت همسایه ­هایمان رشک می­ورزیم و نمی­دانیم شاید آنها شکست­ها و تلاش­های زیادی را پشت ­سر گذاشته ­اند. بنظر می­رسد اشخاص موفّق همیشه «کارهایشان طبق برنامه پیش می­رود» درحالیکه ما تقلّا می­کنیم تا روزمان را به پایان برسانیم.

آیا آنها خوش­ شانس هستند؟ هوشمند هستند؟ یا بند نافشان را قیچی طلایی بریده­ اند؟

نه، این چنین نیست. موفّقیّت به نژاد، ضریب هوشی، یا مقدار موجودی بانکی نیست. بنابراین ازآنجاییکه هیچ فرمول ثابت­ شده­ای وجود ندارد، تاکنون نیز مشاهده نشده است که ویژگی­های خاصی باعث شدند تا افراد موفّق موفّق شوند.

در اینجا فهرستی را به­ همراه نظرهای ارزشمند گردآوری کرده­ام.

  1. مطالعه کنید. خیلی زیاد.

فکرش را بکنید که اشخاصی که زیاد مطالعه می­کنند بازنده باشند؟ دقیقاً برعکس این موضوع است. آخرین باری این مورد را چک کردم فهمیدم اشخاصی که زیاد مطالعه می­کنند بر دنیا حکومت می­کنند.

مارک کوبان به مطالعه ­ی ۳ ساعت در روز اصرار می ­ورزد؛ بیل گیتس نیز مطالعه­ ی ۱ ساعت قبل از خواب را در برنامه­ ی روزمرّه خود قرار داده است. جی.کی. رولینک، اولیّن نویسنده­ی میلیاردر، در کودکی کتاب «هرچیز ضروری» را خوانده است. باراک اوباما، شریل ساندبرگ و آلبرت انیشتین نیز عاشق کتاب هستند.

خواندن به شما کمک می­کند تا از اشتباهات و موفقیّت­ های دیگران درس بگیرید. بجای قنبرک گرفتن، به استعدادها و انگیزه­ هایتان تکیه کنید. مطالعه ­کردن یک نقشه­ ی ذهنی به شما هدیه می­کند تا آن اشتباه­ های اوّلِ کاری و آماتور را که مردم در زندگی­شان دچار می­شوند دور بزنید.

  1. درس­هایی را که می ­آموزید برای عمل در آینده ساماندهی کنید.

وقتی یک کتاب شگفت­ انگیزی می­خوانید، ممکن است هزاران مطلب را هایلایت کنید و بی­ درنگ می­خواهید آموخته­ هایتان را عملی کنید. امّا چند روز یا چند هفته که می­گذرد، مطالب، نگرش­ها و ایده­ هایی را که یاد گرفته بودید فراموش می­کنید.

نگران نباشید؛ چون رایان هالیدی، نویسنده­ی کتاب مانع در راه است، و رابرت گرین، نویسنده­ی کتاب ۴۸ قانون قدرت، روش بکری برای ساماندهی و حفظ اطلاعات دارند. بخشی از این روش یادداشت برداری مطالب برروی کاغذهای کوچک است که آنها را همراه خود داشته باشید. بخش دیگر این است که مدّتی را روی مطلبی که آموخته ­اید فکر کنید تا تقریباً در گوشه­ ی ذهنتان باقی بماند.

  1. سحرخیز باشید.

ریچارد برانسون مدیرعامل گروه ویرجین، رابرن آیگِر مدیرعامل دیزنی، و ماریسا مایر مدیر عامل یاهو از جمله اشخاص معروفی هستند که سحرخیز هستند.

البته زود از خواب بلند شدن عادت آسانی نیست. من پیشنهاد می کنم که خودتان تکنیکهای متفاوتی را آزمایش کنید، ولی درحالت کلّی چند مورد موثر را برایتان می­نویسم:

  • یک آهنگ بیرحم برای ساعتتان پیدا کنید: مثل صدای یک دسته نهنگ اگر نمی­توانید با آهنگهای لطیف موبایلتان بیدار شوید.
  • هرگز حالت بزار کمی دیگه بخوابم (snooze) موبایل را نزنید یعنی اگر ۵ الی ۱۰ دقیقه بیشتر بخوابید که نخواهید توانست بخوابید، این حالت احساس­تان را بدتر می کند.
  • حداقل یک ساعت قبل از خواب از هیچگونه روشنایی اعم از موبایل یا لامپ یا تلویزیون استفاده نکنید (حتّی یک چراغ کوچک). نور آهنگ شبانه ­روزی بدن و تولید ملاتونین را تحت تاثیر قرار می­دهد. هورمون ملاتونین مسئول تنظیم چرخه­ ی خواب و بیداری است.
  • هال اِلراد، نویسنده­ی کتاب صبح معجزه، پیشنهاد می کند که برنامه ی روز بعد خود را بنویسید. اوّلین کاری که می­نویسید باید به اندازه­ای جالب باشد که شما را تختخواب راحت­تان جدا کند.
  1. خودتان را از روی زمین بلند کنید.

اشخاص موفّق تمام منابعی را که بتواند آنها را سالم و تندرست نگه­دارد در اختیار دارند. به دنبال لاغری، بوتاکس و درمان­های آب­گرم هستند و تمرین و ورزش نیز قسمتی از عادات روزمره ­ی آنان است. چرا؟

بله، درست است که ورزش باعث تندرستی بدن می­شود ولی دراصل ورزش ذهن سالم، استرس کم و حافظه­ ی قوی را به ارمغان می ­آورد. درواقع، بکاربردن «کار خیلی زیاد» بعنوان بهانه برای ورزش ­نکردن نتایج معکوس در پی دارد. پژوهش­های موبوطه نشان داده است که ورزش به میزان ۲ ساعت خلّاقیّت و بهره­ وری را تقویت می­کند. همچنین به فرد باهوش­تری تبدیل می­ شوید.

اورسولا بورنز، مدیرعامل شرکت زیراکس، دو بار در هفته بمدّت یک ساعت با دوستش ورزش می­کند. آنا وینتور، سردبیر مجله­ ی ووگ نیز یک ساعت در روز تنیس بازی می­کند.

  1. انرژی را تمرین کنید.

چه چیزی اشخاص حرفه­ ای­ را اشخاص آرزومند جدا می­کند؟ حرف­های مخالفان حتّی اگر آنرا احساس نکنند. ای. بی. وایت، نویسنده­ی کتاب وب شارلوت، گفته­ ی مشهوری دارد: «نویسنده­ ای که به دنبال شرایط ایده  ­آل برای کار می ­گردد اگر کلمه­ ای روی کاغذ ننویسد خواهد مرد». این گفته درمورد همه­ ی ما صادق است جدا از اینکه شغل شما چیست.

بار دوّم که شما نای کار کردن نخواهید داشت، ریلکس باشید و از انرژی استفاده کنید. منظورم از انرژی این است که خودتان را مجبور کنید تا فقط ۱۵ دقیقه کار کنید؛ سپس ببینید چه اتّفاقی می­افتد. همین ۱۵ دقیقه نقطه­ ی عطفی مهم در سرنوشت شما رقم خواهد زد.

اگر ۱۵ دقیقه کارساز نبود و خسته بودید، ۳۰ دقیقه زمان صرف طبقه­ بندی موضوع به بخش­های اصلی کنید. یکی یکی کارها را انجام دهید تا تمام کار را به پایان ببرید.

  1. ذهن میمونی ­تان را خلوت کنید.

پژوهش­ها نشان داده است که مدیتیشن از بین برنده­­ ی اضطراب و درد است و از بروز افسردگی نیز جلوگیری می­کند. مدیتیشن توانایی تمرکزتان را بهبود بخشید و دیگر مجبور نخواهید بود به هرچیزی که در اطرافتان اتفاق می­افتد واکنش نشان دهید. این دقیقاً چیزی بود که برای آرنولد شوارترزنگر اتّفاق افتاد. در دهه­ ی ۱۹۷۰ میلادی او عادت داشت تا مدیتیشن کار کند.

متاسّفانه، خلوتسازی ذهن چیزی است که از بدو تولّد به بشر اعطا نشده است. برای شروع، شما می­توانید عادت مدیتیشن را با هماهنگ کردن دم و بازدم­تان بمدّت ۳ تا ۵ دقیقه تمرین کنید. این زمان برای افرادی که به درجه ­های بالای مدیتیشن می­رسند یک شروع معمولی است.

اگر افکار مشوّش دوباره به ذهن شما خطور می­کنند، به ذهن میمونی­تان یک چیزی وارد کنید تا آنرا تکرار کند، مثل «وای خدای من»، «تو بزرگی مسیح»، «بودا تو را دوست دارم»، یا «من به قدرت خودم افتخار می­کنم» و امثال اینها.

  1. اخلالگرها را به حداقل برسانید.

آیا می­دانید تیم فِریس چرا مشهور شد؟ بخاطر کتابش، ۴ ساعت کار در یک هفته. خواندن و جواب ­دادن به ایمیل­ها شما را به فرد سودآور تبدیل می­کند. اگر اینطور باشد، شما فقط واکنش نشان می­دهید.

فریس پیشنهاد می­کند که دوبار در روز یعنی ساعتهای ۱۱ صبح و ۴ عصر ایمیل­ها را چک کنید، یا بعد از اینکه حداقل یک آیتم بسیار مهّم را در فهرست اجرائیات خود به اتمام رساندید، و یا یک بار دیگر در انتهای روز.

  1. وقف کنید.

افراد موفّق قسمتی از زمانشان را به امور خیریّه، کارهای داوطلبی و وقف اختصاص می­دهند. تام کورلی، نویسنده ­ی کتاب عادت­های ثروتمند: عادت­های روزانه­ ی موفقیت برای افراد ثروتمند، اظهار می­کند که ۷۳ درصد از ۲۳۳ فرد موفّقی که ۵ سال آنها را مورد مطالعه قرار داد بیشتر از ۵ ساعت در ماه را به کارهای داوطلبانه مشغول می­شوند. بیل گیتس، اوپرا وینفری، و مارک زاکربرگ همگی به شکلهای متفاوتی وقف می­کنند.

اگر ثروتمند نیستند، مشکلی نیست. در رستوران محلی، بیمارستان یا مدرسه می­توانید کارهای وقفی و داوطلبانه انجام دهید. منافع و لذّتی که از شرکت­تان حاصل می­شود برایتان کافی است.

  1. سخت­ کوشی را تمرین کنید.

سِرنا ویلیامز هر روز ساعت ۶ صبح با هوای تنیس­ بازی از خواب می­شود و از کودکی این کار را مداوم انجام می­دهد. حتی بعد از مدرسه نیز کارهایش بر محور ورزش می­چرخید. دالاس ماوریکس، صاحب و سرمایه­ گذار معروف شرکت شارک، از زمان شروع بکار شرکتش تا هفت سال هیچ سفری نرفته بود. فداکاری یعنی همین.

در زندگی برای هر چیزی میان­بری وجود دارد ولی شما هرگز نمی­توانید سخت­کوشی را کنار بگذارید چون زیربنای اهداف­تان کج بالا خواهد رفت.

  1. زنجیر را پاره نکنید.

آیا تاکنون درباره­ ی روش تقویم که جری شاینفِلد ابداع کرد شنیده ­اید؟

یک تقویم بزرگ و ماژیک قرمز تهیه کنید و هر روزی که به یکی از اهداف یا عادت­تان می­رسید ضربدر بکشید.

طی دو هفته، یک زنجیر طولانی از پیشرفت­ هایتان خواهید داشت که انگیزه ­ی پیشروی به شما خواهد داد.

خیلی هیجان­زده نشوید!

امیدوارم زیاد هیجانی نشوید و تمام این عادت­ها را یکجا عملی کنید. اگر این کار خارج از توان­تان است، آسان­ترین عادت را برگزینید و آنرا برای ۳ تا ۶ ماه انجام دهید تا بخشی از برنامه ­ی روزانه ­تان شود. بعد از اینکه آن را انجام دادید، هدف بعدی را برگزینید.

اوّلین عادت خود را خوب انتخاب کنید چون سکّوی پرتاب برای مهارت اصلی است که می­خواهید در آن ماهر شوید. برای نمونه، سحرخیزی را عادت اوّل خود قرار دهید و در پلکان دوّم تلاش کنید مرتّب ورزش کنید. فرمول عادت شما می­تواند چنین باشد: بعد از اینکه ساعت ۶ صبح بیدار شدم، ۳۰ دقیقه پیاده ­روی می­کنم. این فرمول معجزه می­کند زیرا سحرخیز بودن به ­درون نورون­های مغز کدگذاری می­شود و درنتیجه افزودن عادت دیگری به آن ارتباط بین نورون­ها را سریع و قوی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *