علت های شایع کاهش یادگیری و ضعف حافظه

 

علل شایع پایین آمدن یادگیری در افراد وبه خصوص دانش آموزان ومحصلین را میتوان به طور خلاصه به صورت زیر دسته بندی نمود.البته ممکن است دلایل دیگری نیز وجود داشته باشد اما شایعترین عوامل اینها هستند:

۱- کمبود آهن(کم خونی)

 

علائم کم خونی:همیشه احساس ضعف و خستگی دارند.در هنگام ورزش خیلی زود خسته میشوند.بی حوصله وبی تفاوت هستند.قدرت یادگیری آنها به شدت پایین می آید.ابتلا به بیماری های عفونی بیشتر میشود.

از نشانه های جسمی کم خونی میتوان به رنگ پریدگی دائم زبان،مخاط،کم رنگ شدن خطوط دست ها،سیاهی رفتن چشم،سرگیجه،حالت تهوع،خواب رفتن دست ها وپاها،بی اشتهایی و…..اشاره نمود.

توصیه ها:

۱-از مواد غذایی حاوی آهن استفاده نمایید(مانند گوشت قرمز،ماهی،جگر،عدس،لوبیا،اسفناج،جعفری و…)

۲-از مصرف چای و قهوه یک ساعت قبل وبعد از غذا خودداری کنید.

۳-به جای نوشابه های گازدار از آبمیوه طبیعی استفاده نمایید.

۴-در میان وعده ها به جای چیپس وپفک و… از برگه های هلو،زردآلو،خرما،توت خشک و… واز انواع مغزها مانند بادام،فندق و گردو …. استفاده نمایید

۲- مشکلات تیروئید

مشکلات تیرویید معمولا به خاطر کمبود ید در بدن بوجود می آید.اگر تیروئید پرکار باشد متابولیسم بدتن افزایش یافته وعلامی مانند بی قراری،تعریق وتپش قلب و…. خواهد داشت.همچنین اگر تیروئید کم کار باشد علائمی مانند بی حوصلگی،خستگی،اختلال در تفکر،اختلال در یادگیری و…. خواهد داشت.

بهترین راه جبران کمبود ید در بدن استفاده از غذاهای دریایی مانند میگو،ماهی و… همچنین نمک ید دار است.

۳- افت قند خون

تنها سوخت مغز قند است.در حین فعالیت مغزی مانند درس خواندن باید به مغز قند برسد.بهترین راه تغذیه مغز استفاده از میوه های تازه وخشک،سبزیجات،غلات و… است.

۴- افت فشار خون

روزانه حداقل بیست دقیقه ورزش کنید – پیاده روی را در برنامه داشته باشید

روزانه ۸-۱۰ لیوان آب بنوشید

پروتئین به مقدار کافی مصرف نمایید

۵- کمبود ویتامین ب۱

۶- کمبود منیزیم و روی

منابع تامین روی:گوشت قرمز،تخم مرغ،شیر،بادام زمینی،جوانه گندم و…است

منیزیم نیز در بادام،فندق،نخودچی،لوبیا،نان سنگک و… موجود است. منبع



 

موفقیت زود به دست نمی آید و آسان !

You may also like

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *